Jak korzystnie prezentować wyniki na rozmowie kwalifikacyjnej lub ocenie rocznej?
Wiem, wiem, nie lubisz mówić o sobie. Jednak przychodzi taki moment, w którym musisz zaprezentować swoje osiągnięcia.
Doskonale wiesz, że od tej rozmowy wiele zależy. Czujesz, że to Twoja jedyna szansa na zmianę pracy, awans lub podwyżkę.
Wiesz, że Twój rozmówca ma doświadczenie w przeprowadzaniu rozmów. Spodziewasz się rzeczowych pytań odnośnie zrealizowanych zadań.
Jak możesz przedstawić je we właściwy sposób?
- SKUP SIĘ NA KONKRETACH
Ważne jest prezentowanie Twojego wkładu w
przychody,
zyski lub
marżę firmy, w której pracujesz.
Jest to ważne zarówno podczas rozmowy z nowym i aktualnym pracodawcą.
Buduje Twój personal branding (marka osobista, reputacja).
Stres często powoduje, że pojęcia i wskaźniki zaczynają nam się mylić. Nie uzyskasz wysokich not, jeżeli z Twoich ust padnie:
“Za nic nie byłem rozliczany.”
“Szef coś tam miał w raportach, ale nie miałem do nich dostępu.”
“Nie pamiętam ilu klientów pozyskałam/em.”
Dlatego przypomnij sobie kilka istotnych kwestii.
Z czego jesteś rozliczany w pracy?
Co dokładnie składa się na Twoje kluczowe wskaźniki efektywności (KPI)?
Jeżeli pracujesz w sprzedaży dodatkowo odpowiedz na pytania:
Jaka jest wysokość planu do zrealizowania?
Czy w każdym miesiącu udawało Ci się go realizować?
Jak plan i jego realizacja przedstawiają się w wartościach złotówkowych i procentowych?
Jaka jest różnica pomiędzy przychodem, zyskiem i marżą?
Jaka jest różnica pomiędzy marżą brutto i netto?
Jaki procent portfela Twoich klientów stanowią stali klienci, a ile nowi?
Ilu nowych klientów pozyskujesz w ciągu miesiąca, kwartału, roku?
Jak plasujesz się w rankingach sprzedaży wśród wszystkich handlowców?
Jaki masz udział w sprzedaży poszczególnych grup produktowych?
Osoby zarządzające zespołem lub centrum kosztowym powinny dodatkowo mieć na uwadze:
Jaki jest poziom rotacji w zespole?
Czym spowodowana jest rotacja w zespole?
Czy rozliczany jesteś z P&L (zysk i strata) czy na EBIDTA (zysk operacyjny przedsiębiorstwa przed potrąceniem zobowiązań oprocentowanych podatków, amortyzacji)?
O ile i które wskaźniki zwiększyły się lub zmniejszyły po objęciu przez Ciebie stanowiska?
Nie znasz wskaźników, za które jesteś rozliczany? Trudno Ci przypomnieć sobie poziom ich realizacji? Działa to na Twoją niekorzyść!
Pamiętaj! Konkrety i liczby ułatwią stworzenie rekomendacji, czyli skrótowego lub bardziej obszernego opisu Twojego doświadczenia. W rekomendacji zawarte są odczucia, co do tego jakim jesteś kandydatem lub pracownikiem. To niezbędna część argumentacji przy wnioskach o awans lub podwyżkę lub decyzji o zatrudnieniu danego kandydata.
Ułatw to swoim rozmówcom.
To właśnie wyniki pracy w łatwy sposób mogą uplasować Cię na czele listy kandydatów. Brak ich znajomości przybliży Cię niestety do podziękowania Ci za udział w rekrutacji. Może też zblokować Cię w awansie i obniży możliwość uzyskania podwyżki.
2. PRZEDSTAW LICZBY WE WŁAŚCIWY SPOSÓB
To technika zaczerpnięta z marketingu i sprzedaży.
Przypomnij sobie czas wyprzedaży i plakaty, które wiszą w witrynach sklepowych.
Dlaczego? Pomogą Ci zrozumieć dlaczego powinniśmy dobierać metodę prezentacji wyników.
Przekraczamy próg sklepu, ponieważ zachęciły nas 50 lub 70% wyprzedaże.
Patrzysz na metkę, a tam różnica zaledwie 30 zł względem ceny z początku sezonu.
Sprzedawcy doskonale znają ten trik. Działa świetnie i dlatego jest popularny.
Jeżeli korzyścią są małe w wartości złotówkowej lub liczbowej, to lepiej przedstawić je w ujęciu procentowym.
√ DOBRZE: Zwiększyłem/am liczbę klientów o 20%.
⊗ ŹLE: Pozyskałem/am 5 nowych klientów.
Masz plan do zrealizowania, który jest na poziomie 1 000 000 zł i udało Ci się go przekroczyć o 5% czyli 20 000 zł? Przedstaw to w następujący sposób:
√ DOBRZE: Przekroczyłem/am plan o 20 000 zł.
⊗ ŹLE: Przekroczyłem/am plan o 5%.
3. MÓW O SWOICH SUKCESACH
Zapoznaj się z artykułem: Jak odpowiedzieć na pytanie “Jakie są Pani/Pana sukcesy?”
Chcesz przygotować się do rozmowy? Umów się na konsultację!